experimental documentary | 66 minutes | Germany, 2015 | HD, 16:9, colour
INVOLVED
script, direction, montage HEIKO VOLKMER camera MICHAEL STEINHAUSER, HEIKO VOLKMER grip YANNIK LÜDEMANN, NIKOLA MARIC sound recording PATRICK DADACZYNSKI, SEBASTIAN WOEHL, PHILIPP OLBRICH, PAUL TIMMICH, EKIN HORZUM foley Recording PATRICK DADACZYNSKI, NIELS ROHRWEBER sounddesign PATRICK DADACZYNSKI, ALEXANDER BEER music FELIX WEIGT color grading LENNART DEUß title design ANA LAURA CAMPOS counseling ROBERT BRAMKAMP, UDO ENGEL, BERND SCHOCH executive producer BARBARA GABAIN diploma project HFBK HAMBURG production SPLITTERFILM
funded by MOIN FILMFÖRDERUNG
SCREENINGS
2014 Final Cut | Hamburg, Germany (award: Nachwuchsfilmpreis der Hamburgischen Kulturstiftung)
2015 Dokumentarfilmwoche | Hamburg, Germany
2015 Kasseler Dokfest | Kassel, Germany (nomination: Goldener Schlüssel)
2016 Neisse Filmfestival | Germany
2016 International Intangible Heritage Film Festival | South Korea
2017 Künstlerbücher. Die Sammlung & Booky McBookface | Germany
The book My way of knowledge – Expedition into the Abyss of alienation (Heiko Volkmer, published by Materialverlag) critically looks into questions and phenomenons that unfold when dealing with the meaning of work in our society. In doing so, three poles correspond with each other: the subjective thoughts of the author who questions his decision to study at an art school, the fictional biography of a bookbinder who finds himself back in professional orientation and various works of the humanities, such as by Karl Marx, Georg Wilhelm Friedrich Hegel or Siegfried Kracauer.
In the film Bookbiographies, the book´s content is viewed and examined using the example of the book industry. The film follows the biography of the book through the multifaceted stages of book production and thereby encounters various people who talk about their work, work attitude and life story. Those are for example the high-tech timber harvesting, the author in the half-light of his study, the independent publisher, the skilled bookseller in a call-center and a philosophy professor in his second-hand bookshop. In addition, the development of the book My path of knowledge is illustrated as a concrete example of book manufacturing.
The conclusions provided by the book are in a dialogue with the individual statements of the protagonists, while both often happen to be surprisingly contiguous to one another. It is shown to what extend it is possible to apply historical knowledge to current circumstances. The reality of each protagonist demonstrates what these circumstances can be, with work being the main focus ‒ as it is in most peoples daily life.
Das Buch Mein Erkenntnisweg – Expedition in die Abgründe der Entfremdung (Heiko Volkmer, erschienen im Materialverlag) setzt sich kritisch mit Themen, Fragen und Phänomenen auseinander, die sich im Zusammenhang mit Arbeit in unserer Gesellschaft ergeben. Dabei korrespondieren drei Pole miteinander: die subjektiven Gedanken des Autors, der seine Entscheidung zum Kunststudiums hinterfragt, die fiktive Biografie eines Buchbinders, der sich beruflich neu orientieren muss und die Ergebnisse geisteswissenschaftlicher Diskurse, etwa von Karl Marx, Georg Wilhelm Friedrich Hegel oder Siegfried Kracauer.
Der Inhalt des Buches wird in dem Film Buchbiografien am Beispiel der Buchbranche betrachtet und überprüft. Dazu folgt der Film der Biografie des Buches entlang der vielfältigen Etappen der Buchproduktion und begegnet dabei unterschiedlichen Menschen, die von ihrer Arbeit, Arbeitseinstellung und Lebensgeschichte berichten. Dazu gehören unter anderem die hoch technologisierte Holzernte, der Autor im halbdunkel seines Arbeitszimmers, der independent Verleger, die gelernte Buchhändlerin im Call-Center und der Philosophie Professor in seinem Antiquariat. Parallel wird die Entstehung des Buches Mein Erkenntnisweg selber als konkretes Beispiel einer Buchproduktion dargestellt.
Die zur Diskussion gestellten Ergebnisse des Buches stehen im Dialog mit den individuellen Ausführungen der Protagonisten des Films, wobei beides oft überraschend nah beieinander liegt. So lässt sich betrachten inwieweit sich historische Erkenntnisse auf aktuelle gesellschaftliche Gegebenheiten anwenden lassen. Die Realitäten der Protagonisten zeigen, wie diese Gegebenheiten aussehen können, wobei die Arbeit immer im Mittelpunkt steht – so, wie es vermutlich im Alltag der meisten Menschen der Fall ist.