fiction film | 105 minutes | Germany, 2020 | 2K, colour & BW
writer, director, editor DAVID JAHN cast & co-writers DAVID BREDIN, OLIVIA KUNDISCH, MARCEL MOHAB, MELANIE SCHMIDLI, KATHARINA SPORRER additional dialogue JOHANNES FLACHMEYER producer SILKE MÜLLER assistant director JOACHIM GLASER set design DAVID JAHN, DANIEL SCHILP props ADELINE CHIMENTO, JANINA SCHLICHTE art hanging PUJAN SHAKUPA costumes JOHANNA VON LIEBL, JANINA SCHLICHTE hair & makeup MARIANNE GHEZELBASH, ANITA HECHT, SANDY LEJA, HENNY LETTAU, HURIJE OSMANI, ANGELIKA ROHWEDER, MIRIAM SCHMIDT, REETA SEDIQI sound TIM STPHAN boom operators LEON DANIEL, JOHANNES FRESE, RUBEN CHRISTIANSEN sound editing MICHAEL MANZKE sounddesign & mixing SIMON BASTIAN original score OLIVER DIGNAL dop HANNES K. STIMMANN, HEIKO VOLKMER 2nd unit camera IVAN ROBLES camera assistant STEPHAN ROSCHE grip RUPERT KRAFT gaffer PAUL THALACKER, STEFAN ROSCHE, RUPERT KRAFT grading STEFAN STARK vfx, title, graphics DAVID JAHN translation GABRIELA MUNOZ poster DAVID JAHN, BRAM LOSS, SVEN PROTHMANN catering OLIVER DIGNAL, ILKA SCHOEN, TIMO BODENSTEIN runner MARIE-THÉRÈSE JAKOUBEK set photographer PUJAN SHAKUPA project supervisors ROBERT BRAMKAMP, ANGELA SCHANELEC diploma project HFBK HAMBURG funded by MOIN FILMFÖRDERUNG partner ZEIGERMANN AUDIO production SPLITTERFILM
SCREENINGS
2020 Achtung Berlin Festival | Berlin, Germany (official selection: Berlin Spotlights)
2020 FIC Autor Festival International de Cinema de Autor | Guadalajara, Mexico (awards: Best Film, Best Experimantal Feature, Best First Time Filmmaker)
2020 Blow-Up Arthouse Filmfest Chicago | Chicago, USA (official selection: Experimental Feature Film)
2021 TIFF Tirana International Film Festival | Tirana, Albania (competition: EYE ON TIFF )
2022 Cinalfama Seasonal Screenings and Awards | Lissabon, Portugal (nomination: Best Medium or Feature Film)
2022 LISBIFF Lisboa Indie Film Festival | Lissabon, Portugal (official selection: Feature Films)
2022 LA Underground Film Forum | Los Angeles, USA (honorable mention)
2022 Experimental Film Forum | Los Angeles, USA (honorable mention)
2022 FICMA Festival International de Cine con Medios Alternativos | Mexico City, Mexico (competition: Feature Film)
Based on Buñuels "Exterminating Angel“ (1962), this experimental feature film is about five actors, stuck between fiction and seeming reality of a studio filmset. After the whole crew disappears and a boozy night in the studio, the left behind find themselves in the archaic equivalent of the scenery: a secluded cottage in the mountains of tuscany. Set back to themselves, their roles and without internet „being professional“ turns out to be no adequate survival strategy…
Fully improvised the shoot of EMETOFOBIA is an experimental arrangement in its own regard.
Frei nach Buñuels „Der Würgeengel“ handelt dieser experimentelle Spielfilm von fünf Schauspieler*innen, die in einem Filmset zwischen Fiktion und vermeintlicher Realität gefangen sind. Nachdem die gesamte Crew verschwindet und einer durchzechten Nacht im Studio, finden sich die Zurückgelassenen in der archaischen Entsprechung der Kulisse wieder: einer Hütte in den Bergen der Toskana. Zurückgeworfen auf sich selbst, ihre Rollen und ohne Internet stellt sich „Professionalität” als ungeeignete Überlebensstrategie heraus…
Vollständig improvisiert entspricht bereits der Dreh von EMETOFOBIA einer experimentellen Versuchsanordnung.
„This narrative is potencially infinite. At the same time, the spectrally unfolded charakters are fighting their claustrophobic state of minds. The film circles its missing script in virtuoso variations. This bonanza of a process driven, off text content development enters new cinematic territory. We move freely between internal and external conditions, which cannot be labeled authentic, artificial, virtual, likely, real or fake anymore.“
Robert Bramkamp
„Diese Erzählung ist potentiell unendlich. Zugleich kämpfen die spektral entfalteten Figuren mit einem klaustrophobischen Zustand. In virtuosen Variationen umkreist der Film ein fehlendes Drehbuch. Dieser Glücksfall einer prozessualen, textfernen Stoffentwicklung schafft filmisches Neuland. Wir bewegen uns frei zwischen inneren und äußeren Zuständen, die nicht mehr echt, falsch, virtuell, wahrscheinlich, real oder fake sind.“
Robert Bramkamp